Emocje podczas spektaklu. Niektórzy wychodzili w trakcie

Kilkoro widzów wyszło w trakcie niedawno granego spektaklu w Gigantach Mocy. Nie kryli swojego oburzenia.

Co spowodowało taką reakcję? Cóż, spektakl pełen jest wulgaryzmów i prowokacji. Dopiero po pewnym czasie, z kolejnymi zdaniami bohaterki, przebija się jednak piękno i wybrzmiewa w całej okazałości prawda o potrzebie miłości, bliskości drugiego człowieka i wartości życia nienarodzonego.

- Zawsze w takich chwilach mam ochotę biec za takimi ludźmi. Zatrzymać i próbować ich przekonać, by dali takiemu przedstawieniu szansę i obejrzeli je do końca - mówiła po spektaklu do licznie zgromadzonej publiczności - Mariola Biniek z MCK.

„Ifigenia ze Splott”

Ifigenia ze Splott” w reżyserii Filipa Gieldona to teatralna petarda, która doskonale łączy brutalność życia z delikatnością ukrytą pod twardą skorupą. Monodram Agnieszki Skrzypczak, z repertuaru Teatru im. Jaracza w Łodzi, w ramach Teatru Polska, to pełna pasji i empatii opowieść o młodej dziewczynie, której niełatwe życie staje się polem walki o godność i lepszą przyszłość.

Iwka – bohaterka, której nie można nie polubić

Agnieszka Skrzypczak jako Iwka doskonale oddaje postać ulicznej, twardej dziewczyny, którą można spotkać dzielnicy każdego polskiego miasta. To bohaterka pełna sprzeczności – chociaż na pierwszy rzut oka jawi się jako osoba zanurzona w destrukcji, z czasem odkrywamy jej wrażliwą stronę. Postać Iwki to swoisty hołd dla ludzi, którzy każdego dnia muszą zmagać się z przeciwnościami, a mimo to starają się zachować swoje człowieczeństwo.

Od trzepaka po klub nocny – dynamiczna przestrzeń spektaklu

Scenografia w „Ifigenii ze Splott” jest minimalistyczna, lecz niezwykle wymowna. Trzepak, jako główny element przestrzeni, staje się symboliczną osią życia bohaterki, przez którą przewijają się ulice, kluby i mieszkania. Świetne operowanie światłem (reżyseria: Piotr Żurawski) i dynamiczna muzyka tworzą realistyczny klimat, który porywa widza w brutalny świat bohaterki.

Od buntu do empatii – niezwykła przemiana Iwki

Spektakl stopniowo odsłania prawdziwe uczucia Iwki, jej nieoczekiwaną wrażliwość i troskę o najbliższych. Konfrontacja z rzeczywistością – przygotowanie do nieplanowanego macierzyństwa, samotność i brak wsparcia – ukazuje, jak ogromne wyzwania stoją przed ludźmi w podobnej sytuacji. Skrzypczak świetnie oddaje tę przemianę, prowadząc widza od buntu do refleksji i empatii.

„Ifigenia ze Splott” – mocny głos w sprawie społecznej

Adaptacja tekstu Gary’ego Owena do polskich realiów jest niezwykle trafna. Mimo, że spektakl dotyka trudnych tematów, nie jest moralizatorski – zamiast tego skłania do głębokiej refleksji. Iwka, niczym mityczna Ifigenia, staje się ofiarą systemu, ale także głosem ludzi, którzy zasługują na lepszą przyszłość. „Ifigenia ze Splott” to teatr, który nie tylko bawi, ale też skłania do działania – by naprawić to, co wokół nas niedoskonałe.

Agnieszka Skrzypczak – niezapomniana rola w monodramie

Agnieszka Skrzypczak, w pełni wykorzystując talent aktorski, wciela się w postać Iwki z ogromnym wyczuciem i siłą. Stand-uperski charakter tekstu Owena daje aktorce wyjątkową przestrzeń do gry, pełnej emocji i humoru, a także trudnych momentów pełnych bólu i walki o przetrwanie. Jeśli jeszcze nie widziałeś tego monodramu, czas to zmienić – nie ma wątpliwości, że na długo zostanie w Twojej pamięci.

- Wiele osób skreśla innych już na samym początku, nie dając im żadnych szans.Każdy z nas ma w pamięci taką sytuację ze swojego życią, lub z życia kogoś bliskiego - zauważył jeden z widzów

Agnieszka Skrzypczak, po spektaklu, w rozmowie z widzami mówiła, że program Teatr Polska daje jej ogromne możliwości jeśli chodzi o pracę nad warsztatem. Możliwość częstego grania pozwala dopieścić przedstawienie, aby główna bohaterka była dla widza jak najbardziej prawdziwa.

TEATR POLSKA: Informacja o programie:

TEATR POLSKA jest ogólnopolskim programem promocji teatru wśród mieszkańców miejscowości, mających ograniczony dostęp do kultury teatralnej. Powstał, by ułatwiać dostęp do oferty teatralnej przez wspieranie aktywności teatrów poza ich siedzibami i umożliwić prezentacje spektakli w miejscowościach mających utrudniony dostęp do kultury. Dzięki dofinansowaniu w ramach programu teatry instytucjonalne oraz organizacje pozarządowe mają możliwość zorganizowania pokazów spektakli w miastach, w których nie ma teatrów instytucjonalnych.

Inspiracją dla powstania programu były objazdy teatralne organizowane w okresie międzywojennym przez Redutę Juliusza Osterwy i Mieczysława Limanowskiego, które przybliżały publiczności najważniejsze osiągnięcia polskiego teatru tamtego okresu.

Program TEATR POLSKA organizowany jest w 2024 po raz szesnasty. Do tegorocznej edycji zakwalifikowało się 13 przedstawień:

  • „Chłopaki płaczą”, Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka, reż. Michał Buszewicz
  • „Chopcy z Roosevelta”, Teatr Nowy w Zabrzu, reż. Jacek Głomb
  • „Hamlet-Komentarz”, Fundacja Bral/Teatr Pieśń Kozła, reż. Grzegorz Bral
  • „Historia Jakuba”, Fundacja Zatrzymać Czas, reż. Aldona Figura
  • „Ifigenia ze Splott”, Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi, reż. Filip Gieldon
  • „Kulka”, Fundacja LALE.Teatr, reż. Tomasz Maśląkowski
  • „Mała Piętnastka – legendy pomorskie”, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku, reż. Tomasz Man
  • „Matecznik”, Fundacja Teatr Łątek, reż. Krzysztof Zemło
  • „Morze ∞ możliwości”, Fundacja Gra/nice, reż. Aga Błaszczak
  • „Perfekty i Ambaras”, Teatr Lalek „Pleciuga”, reż. Jakub Krofta
  • „Pięć i pół człowieka”, Olsztyński Teatr Lalek, reż. Andrzej Bartnikowski
  • „Q&A”, Stowarzyszenie Imagination Space Centre, reż. Rachel Erdos
  • „W maju się nie umiera. Historia Barbary Sadowskiej”, Dom Spotkań z Historią, reż. Anna Gryszkówna

Program TEATR POLSKA jest organizowany od 2009 roku przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

0 0 votes
Ocena artykułu
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najnowszy
Najstarszy Najwięcej głosów
Zobacz wszystkie komentarze
View all comments
0
Dodaj komentarzx