Oszuści atakują metodą na BLIK.
Policjanci przestrzegają przed oszustwami metodą „na BLIK”. Mechanizm jest taki! Przestępca przejmuje konto na portalu społecznościowym, następnie podszywając się pod znajomego prosi o pilną pożyczkę.
Jeśli otrzymujesz za pomocą komunikatora prośbę o „pożyczkę „nie działaj pochopnie. Wystarczy sprawdzić czy osoba, która napisała wiadomość rzeczywiście potrzebuje pomocy. Należy zrobić to przez BEZPOŚREDNI kontakt, na przykład DZWONIĄC do tej osoby!
Bełchatowianka „zrobiona” na BLIK
Niestety kolejna osoba dała się zwieść oszustom działającym tą metodą, przekazując im wygenerowane kody. Zmanipulowana przez przestępcę pokrzywdzona wygenerowała kody blik aż do 10 transakcji.
Pamiętajmy, że nie należy nikomu udostępniać danych do kont bankowych, jak też przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych.
Jak się okazało sprawca przełamując elektroniczne zabezpieczenia, podszywając się pod znajomą, wysłał wiadomość do pokrzywdzonej. Poinformował, że potrzebuje pomocy. Rzekoma znajoma twierdziła, że pilnie musi dokonać transakcji płatniczej, jednak ma problemy ze swoim telefonem. Ostatecznie oszust poprosił, aby w jej imieniu zapłacić kwotę kilkudziesięciu złotych poprzez wygenerowanie numeru kodu „BLIK” w systemie płatności elektronicznej. Pokrzywdzona niestety nie zadzwoniła do koleżanki, nie zweryfikowała osobiście, czy potrzebuje ona pomocy. Będąc przekonana, że koresponduje ze znajomą, przekazała komunikatorem numer kodu blik zatwierdzając płatność.
Policja podkreśla, że podejrzeń poszkodowanej nie wzbudziła nawet sytuacja kiedy po kolejnej transakcji, na jej rachunku pojawiła się blokada w związku z limitem płatności blikem. W tej sytuacji pokrzywdzona na prośbę oszusta zwiększyła limit dziennej płatności blikem i na jego polecenie wykonała kolejne transakcje. Łącznie udostępniła kody blik do 10 transakcji płatniczych. Przekazane kody wystarczyły, by sprawca mógł natychmiast wypłacić pieniądze.
POLICJA apeluje rozwagę i ostrożność
Płatność kodem bilk jest natychmiastowa i nieodwracalna. Weryfikujmy tożsamość osób, które wysyłają do nas wiadomości z prośbą o pożyczkę.
Jeśli otrzymujesz prośbę o „pożyczkę „nie działaj pochopnie. Wystarczy jedynie sprawdzić czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. NALEŻY zrobić to przez bezpośredni kontakt na przykład DZWONIĄC do tej osoby
Nie klikajmy w nieznane linki i nie podawajmy numeru swojej karty płatniczej. Weryfikujmy otrzymane z banku SMS-y służące do autoryzacji.